Elérhetőségek

Klebelsberg Központ
Észak-Budapesti Tankerületi Központ

Cím: 1033 Budapest, Fő tér 1.
Telefon: (1)437 8868

Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Cím: 1031 Budapest, Arató Emil tér 1.
OM azonosító: 034848
Telefon/Fax: (1) 368-7818, (1) 430-0186
E-mail: aquincum-a@kszki.obuda.hu


Véletlenszerű Képek

A 3.c Székesfehérváron
2012-2013. - A 3.c Székesfehérváron
Képek: 6

Mit kell tudni a beiratkozásról?

Kedves Leendő Elsős Szülők!


Köszöntjük Önöket abból az alkalomból, hogy óvodás gyermekük hamarosan iskolás lesz.
Nem kis feladat, de nagy felelősség kiválasztani azt az iskolát, megtalálni a tanító nénit, aki biztonságot ad a mindennapokban, gazdagítja gyermekük személyiségét és megtanítja őket a tanulás és a munka szeretetére, a rendszerességre, a kooperatív gondolkodásmódra, a felmerülő problémák és konfliktusok kulturált kezelésére, egymás kölcsönös segítésére.


Döntésük meghozatala előtt ismerjék meg iskolánkat, hallgassák meg tapasztalatainkat! Kérjük, olvassák el Pedagógiai programunkat is!



FONTOS TUDNIVALÓK


Letölthető dokumentumok, amelyekre a beiratkozásnál szüksége lesz:




Milyen tanterv szerint tanulnak a leendő elsősök?
Tanulóink általános tantervű vagy angol-magyar két tanítási nyelvű osztályainkban sajátíthatják el a tananyagot.

Az olvasástanítás módszerünk hangoztató-elemző-összetevő (hangok, szótagok). A betűtanításunk sorrendjét a hangzók gyakorisága határozta meg, ezáltal minél előbb értelmes szavakat, rövid mondatokat alkothatunk. Egyidejűleg tanítjuk a kis és nagy nyomtatott betűforma olvasását, a kisbetűk írását. A matematika tanítás kiemelt feladata a logikai készség fejlesztése, a biztos matematikai kompetencia megalapozása.

A két tanítási nyelvű első osztályokban heti 5 órában, csoportbontásban tanítjuk az angol nyelvet. Ezen felül heti 3 órában angol nyelven oktatjuk a technika és a rajz, valamint heti 4 órában a testnevelés tantárgyakat.

Mikor válik tankötelessé gyermeke?
A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, illetve legkésőbb az azt követő évben (hetedik életévben) tankötelessé válik. Az a gyermek, akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően (nyolcadik életév) válik tankötelessé.
Ha a gyermek az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget korábban eléri, a kormányhivatal a szülő kérelmére szakértői bizottság véleménye alapján engedélyezheti, hogy a gyermek hatéves kor előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését.

Ki dönt a tankötelezettség kezdetéről?
Alapesetben az óvoda vezetője dönt a tankötelezettség kezdetéről. Így tehát ha a gyermek betölti a 6. életévét, a vezetőnek döntenie kell, hogy iskolába menjen-e vagy még egy évig óvodában maradjon. Amennyiben utóbbi lehetőség mellett dönt, majd egy év letelte után még mindig úgy véli, hogy a gyermek nem érett az iskolára, már a szakértői bizottság véleményét kell kérnie. A szakértői bizottság javaslata tehát csak annak esetében szükséges, akit csak nyolcévesen kívánnak iskolába küldeni.
Abban az esetben, ha a gyermek nem járt óvodába, az iskolaérettségi vizsgálat alapján ugyancsak szakértői bizottság dönt.

Hogyan döntenek a tankötelezettség kezdetéről?
A tankötelezettség megkezdésének feltétele a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megléte, és ennek igazolása. A gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének jellemzőit az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról szóló kormányrendelet részletesen meghatározza. Az iskolakezdéshez az alábbi feltételek megléte szükséges: testi, lelki és szociális érettség, amelyek egyaránt szükségesek a sikeres iskolai munkához.

Az óvodapedagógusok a gyermekek fejlődésének nyomon követéséről szóló óvodai dokumentumok alapján döntenek arról, hogy a gyermek elérte-e az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget. Ideális esetben igazolást adnak arról, hogy gyermek iskolába mehet.

Ha egyértelműen úgy ítélik meg, hogy gyermek fejlettsége nem teszi lehetővé az iskolakezdést, akkor további egy év óvodáztatásról határoznak. Ha a dokumentumok alapján nem tudják egyértelműen megítélni a gyermek fejlettségét, akkor az iskolaérettség megállapítása céljából szakértői bizottsági vizsgálatot kezdeményeznek.

Mit tehetek, ha nem értek egyet az óvoda döntésével?
Ha a szülő nem ért egyet az óvodával, és korainak találja a hatéves iskolakezdést, vagy éppen azzal nem ért egyet, hogy a gyermek további egy évig óvodában maradjon, szakértői bizottsági vizsgálatot kezdeményezhet Óbuda-Békásmegyer Nevelési Tanácsadójában (1035 Budapest, Vihar utca 31.) a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása céljából.

Az iskola igazgatója is kezdeményezheti a szakértői bizottság vizsgálatát, ha tudomást szerez arról, hogy a szülő nem értett egyet az óvoda döntésével. Erre azonban csak akkor van lehetőség, ha a kérdésben a szakértői bizottság korábban még nem hozott döntést.

Mikor kell beiratkozni az iskolába?
A Kormányhivatalok által meghatározott időpontban.

Melyik iskolába kell beiratkozni?
A gyermeket beíratni a lakóhely szerint illetékes vagy a választott iskolába lehet. Az az általános iskola köteles felvenni a tanulót, amelynek körzetében életvitelszerűen lakik a tanuló.
Az iskolák felvételi körzetét a kormányhivatalok fogják meghatározni és közzétenni. A kormányhivatal február utolsó napjáig tájékoztatja a települési önkormányzatokat és az illetékességi területén működő általános iskolákat a kijelölt körzetekről. Iskolánk körzetét itt tekintheti meg.

Ha iskolánk a felvételi kötelezettsége teljesítése után további felvételi, átvételi kérelmeket is teljesíteni tud, először a hátrányos helyzetű tanulók kérelmét teljesítjük. A hátrányos helyzetű tanulók felvételi, átvételi kérelmének teljesítése után sorsolás nélkül felvehetők a különleges helyzetű a tanulók.

Különleges helyzetű az a tanuló, akiknek

1. testvére az iskola tanulója, vagy
2. szülője, testvére tartósan beteg vagy fogyatékkal élő, vagy
3. munkáltatói igazolás alapján szülőjének munkahelye az iskola körzetében található, vagy
4. az iskola a lakóhelyétől, ennek hiányában tartózkodási helyétől egy kilométeren belül található.

A különleges helyzet figyelembe vételét a törvényes képviselőnek írásban kell kérnie. A kérelmet az általános iskola igazgatója részére kell benyújtani, felvétel esetén a beiratkozás időpontjában, átvételkor a tanév során folyamatosan. A kérelemben fel kell tüntetni a különleges helyzetet megalapozó körülményt és mellékelni kell az azt igazoló dokumentumo(ka)t.

Ha iskolánk – a fenti sorrend szerint – az összes felvételi kérelmet helyhiány miatt nem tudja teljesíteni, az érintett csoportba tartozók között sorsolás útján dönt. A sorsolásra a felvételi, átvételi kérelmet benyújtókat meghívjuk.

Mik a sorsolás szabályai?
A sorsolás a felvételi kérelmet benyújtók számára nyilvános. Helyszíne az iskola rendezvényterme.
A sorsolás lebonyolítása az alábbi tagokból álló sorsolási bizottság feladata:

  • A bizottság vezetője az intézmény igazgatója, vagy helyettese,
  • az alsós munkaközösség vezetője,
  • az intézmény Szülői szervezetének képviselője,
  • a leendő elsős tanítók,
  • jegyzőkönyvvezető.


A sorsolást az alábbi eljárásrend szerint végezzük:

1. A sorsolásról jegyzőkönyv készül, amit a Sorsolási bizottság tagjai az eseményt követően valamennyien aláírnak.
2. A sorsolás megkezdése előtt a résztvevő szülők tájékoztatása a sorsolás menetéről, valamint az érintett tanulói létszámról, továbbá a felvehető tanulók létszámáról.
3. Valamennyi résztvevő jelenléti íven igazolja részvételét.
4. Az intézmény igazgatójához érkezett kérelmek jelölés nélküli, zárt borítékban a jelenlevők előtt behelyezésre kerülnek a sorsolási urnába. Az urnából a jelenlévő szülők közül önként vállalkozók, ennek hiányában a sorsolási bizottság 1 tagja egy borítékot kiemel, majd jól hallhatóan felolvassa a kérelmező szülő gyermekének nevét, mely azonnal jegyzőkönyvezésre kerül. Mindez addig folytatódik, amíg a rendelkezésre álló férőhelyek, illetve további 15 tartalék férőhely be nem töltődnek.
5. A megfelelő számú kihúzott név után egyben is ismertetni kell azoknak a nevét, akik a sorsolás útján felvételt nyertek. Ezt követően a ki nem húzott borítékok felnyitásával ismertetni kell azoknak a nevét is, akik nem nyertek felvételt. A fel nem vett tanulók névsorát is rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
6. A Sorsolási bizottság vezetője megkérdezi a jelenlevőket, hogy észleltek-e szabálytalanságot. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell, hogy volt-e bármilyen zavaró esemény, észrevétel, hozzászólás, felvetés a sorsolás lebonyolításával kapcsolatban.

Mit vigyek magammal a beíratáskor?
1. A gyermek személyazonosítására alkalmas, a gyermek nevére kiállított személyi azonosítót (születési anyakönyv, útlevél vagy személyi igazolvány) továbbá lakcímet igazoló hatósági igazolványt (lakcímkártyát) , illetve
- állandó bejelentett lakcím hiányában: tartózkodási hely igazolását.

A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező nem magyar állampolgár esetén:
- regisztrációs igazolás (határozatlan ideig érvényes), vagy
- tartózkodási kártya (maximum 5 éves érvényességi idővel), vagy
- állandó tartózkodási kártya (10 éves érvényességi idővel, amelyet a BAH tízévente a feltételek vizsgálata nélkül megújít; EGT-állampolgárok részére határozatlan ideig érvényes).

2. Az iskolába lépéshez szükséges fejlettség elérését tanúsító igazolás. Ez lehet óvodai szakvélemény, nevelési tanácsadás keretében végzett iskolaérettségi szakértői vélemény, sajátos nevelési igényű gyermekek esetében a Szakértői Bizottság szakértői véleménye.

3. Nyilatkozat a szülői felügyeleti jog gyakorlásáról (2014. március 15-től hatályos a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény XVIII. fejezet - A szülői felügyelet gyakorlása - előírásai az irányadók)

Letölthető dokumentumok, amelyekre a beiratkozásnál szüksége lesz:



Ki dönti el, melyik osztályba kerül a gyermekem?
Beiratkozáskor a legtöbb iskolában megkérdezik, hogy melyik osztályba szeretné beíratni gyermekét, már persze ha az adott iskolában több osztály is indul.

Az iskolába felvett tanulók osztályba vagy csoportba való beosztásáról azonban – az alsó tagozatos munkaközösség véleményének kikérésével – minden esetben az igazgató dönt. Természetesen, ha van rá lehetőség a szülők kérését minden iskolavezető igyekszik figyelembe venni.

Hogyan értesülök az igazgató döntéséről?
Az iskola igazgatója levélben értesíti a szülőt a felvételi kérelem elbírálásáról a döntést megalapozó indokolással és a fellebbezésre vonatkozó tájékoztatással együtt.

Mi történik, ha elmulasztom a beiratkozást?
A körzeti iskola igazgatója a kormányhivataltól kapott jegyzék alapján értesíti a gyermek lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes kormányhivatalt, ha a gyermeket az iskolába nem íratták be.