Hír: Mosolygó fogacskák – 1.a
(Kategória: Általános)
Küldte: ptdemeter
2017. november 08.

Teljes nézet
A DM által kiírt pályázat által inspirálva fogászati prevenciós programot tartottunk az 1.a. osztályban. A programunk célja volt vizuális és mozgásos módon átélhető, játékos kísérletek keretében 1. megtanítani a gyerekeknek a helyes fogápolást, 2. felhívni a figyelmet a fogakat károsító élelmiszerek hatására, 3. felkészíteni őket a fogorvos rendszeres felkeresésére, ismertté és barátságossá tenni a fogorvos által használt eszközöket, oldani a fogászati beavatkozásoktól való szorongást.

Az előkészítő munkákat Grézló Orsolya szülő segítségével végeztük, az óra megtartására pedig Dr. Török Krisztina fogorvost, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet volt főigazgatóját kértük fel.

A prevenciós órát két nappal megelőzően 2 kiesett tejfogat mutattunk be a gyerekeknek, majd az egyiket betettük egy pohárba, amiben a Cola ellepte a fogat, és két napon át figyeltük, milyen hatással lesz ez a fogzománcra. A kontrollnak használt másik tejfogat üres pohárban tároltuk tovább. A Cola 24 óra alatt feketedést idézett elő a fogzománcon.

Teljes nézet




A kísérlet befejező szakaszában a fogorvos elmondta, hogy bizonyos anyagok szerkezeti változást idéznek elő a fogzománcon, ebben szerepet játszik a folyadék cukor és savtartalma. A fogak egészsége szempontjából nem csak a Cola, hanem a többi cukros üdítőital mértéktelen fogyasztása sem ajánlott, szomjoltásra igyunk vizet. Annál is inkább, mivel a testünk 70%-a víz. Az első osztályosok még nem tudnak törtekben és százalékban gondolkodni, ezért ezt úgy szemléltettük, hogy az ember a hónaljáig vízből áll („eddig víz vagyok”). Ezt a tanultak ismétlésekor könnyű felidézni, és összhangban áll azzal a napi gyakorlattal, hogy az osztályban a gyerekek óra közben ihatnak, a vízzel töltött kulacsok az asztalokon állnak.

A helyes fogápolás bemutatásához egy 60x75 cm nagyságú, fogakkal teli szájat készítettünk, a gyerekek fogazatának megfelelően 10 foggal a felső- és 10 foggal az alsó állkapocs részben. Felhasznált anyagok: karton, ásványvizes üvegek levágott és fehérre festett alja, ragasztó. Ezen a modellen a fogorvos bemutatta a fogmosás sorrendjét, megbeszéltük, hogy naponta kétszer, reggel és este mosunk fogat, egy alapos fogmosás 1-2 percig tart, amit az erre a célra készült homokórával mérni is lehet. A fogápoláshoz használt különböző eszközökről beszélgettünk, hagyományos fogkefe, elektromos fogkefe, szájzuhany, fogselyem.

A második kísérlethez 10 fogat tartalmazó alsó állkapocs modelleket használtunk, amiből minden gyerek kapott egyet, ezt később hazavihették. (Felhasznált anyagok: ovális alakú, rózsaszín fürdőszivacs ez jelképezi az ínyt, vékony törlő szivacsból készült a nyelv, a fogakhoz kerti szóráshoz használatos márvány kavicsból válogattunk méretben és formában alkalmas kavicsokat, ezeket a szivacs ínybe sniccerrel vágott vályatba ragasztópisztoly segítségével rögzítettük.)
A modellekhez a gyerekek kaptak fecskendőt (tű nélkül), a fogorvosok által használt kézi eszközöket (tükröt, spatulát), fogkefét és fogselymet, és a fogorvossá változást jelképező szájmaszkot. A fogorvos elmondta, hogy a maszk az orvost és a beteget egyaránt védi a fertőzésektől, főleg az őszi-téli járványos időszakban, mivel nagyon közel kell menniük egymáshoz a száj vizsgálatakor.

A gyerekek azonnal felvették a maszkokat és vizsgálni kezdték a szájat, miközben a fogorvos megmutatta, hogyan kell a fecskendőbe felszívni a folyadékot és a levegőt eltávolítani belőle. Ezt követően a gyerekek választhattak, hogy mákot, cukrot vagy mindkettőt szórjunk a modellbe. Voltak, akik arra törekedtek, hogy a modell szép maradjon, hazavigyék és otthon is tudjanak játszani vele, nekik a cukrot javasoltuk, a bátrabbak vállalták a mákot is, bízva abban, hogy ki lehet majd mosni a modellből. Az asztalokra kihelyezett összes eszközt szabadon használva tovább vizsgálták a szennyezett fogakat.

Az osztályterem ajtajára kikerült a FOGÁSZATI RENDELŐ tábla, elkezdődött a bejelentkezés és egész nap komoly orvosi tevékenység volt a fő játék. Ettől azt a hosszú távú hatást reméljük, hogy a gyerekek felnőttként is fontosnak tartják majd a fogászati szűrővizsgálatot és ez az attitűd hozzájárul a fogak megtartásához, a későbbi életminőséghez.
A pályázat díjaként minden kisgyerek kapott egy fogápolási csomagot, az osztály pedig egy mikroszkóppal lett gazdagabb. ...fotók

Budai Judit osztályfőnök és Grézló Orsolya szülő



Ezen hír származási helye: Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
( http://aquincum01.hu/news.php?extend.975 )