Elérhetőségek


Fenntartó: Klebelsberg Központ
Észak-Budapesti Tankerületi Központ

1033 Budapest, Fő tér 1.

Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
1031 Budapest, Arató Emil tér 1.
OM azonosító: 034848
Telefon/Fax: +36 1 430-0186; +36 1 368 7818; mobil: +36 30 316 3106
E-mail: titkarsag(pont)aquincum(kukac)ebtk(pont)hu


Véletlenszerű Képek

Angol civilizáció háziverseny
2014/2015 - Angol civilizáció háziverseny
Képek: 31

Magyar-angol két tanítási nyelvű oktatás


Ismertető a két tanítási nyelvű oktatásról


Annak az igénynek felismerése kapcsán, hogy legalább egy idegen nyelv készség- szintű használata mai világunkban szinte már alapkövetelmény, határoztuk el, hogy követjük azoknak az iskoláknak a példáját, akik már a két-tannyelvű oktatás terén bebizonyították, hogy a két-tannyelvűt oktatásnak van létjogosultsága és eredménye az általános iskolai korosztályban is.


Miben tér el a két-tannyelvű oktatás a nyelvtagozatos iskolától?

Röviden és tömören abban, hogy a gyerekek nemcsak az angol órákon tanulják és használják az idegen nyelvet, hanem más tantárgyak keretében is. E mellett a szabadidő kötetlen eltöltése során, amikor csak mód van rá, - a gyerekek számára szinte észrevétlenül - az angol nyelvet használjuk. Ennek köszönhetően szókincsük tágabb, kifejezésmódjuk rugalmasabb lesz.


Hogyan valósul ez meg iskolánkban?

A körültekintő tájékozódás és felkészülés után az Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat támogatásával az első két-tannyelvű osztályaink 2008-ban indultak. Már az első évben kiderült, hogy az igényeket jól mértük fel és ennek eredményeként két ilyen képzést nyújtó osztályt indíthattunk. Az érdeklődés azóta is töretlen, a két párhuzamos osztályok létszáma ideális: 22-24 fő.

Az osztályokban olyan elhivatott, angolul is tudó tanító nénik dolgoznak, akik szeretettel és nagy hozzáértéssel vezetgetik a gyermekeket az idegen nyelv birodalmában.

Az osztályok iskolaotthonos rendszerben működnek: a két tanító néni – a magyar nyelven tanító és az angol tantárgyakat oktató – egymást kiegészítve, egymás munkáját segítve hol délelőtt, hol délután van a gyerekekkel.

A heti öt angol óra mellett, melyeket csoportbontásban tartunk, az első két évfolyamon idegen nyelven folyik a rajz, a technika és a testnevelés óra.

Harmadik osztálytól kezdődően a környezetismeret tantárgyat is angolul tanítjuk. Sokan kérdezik, miért is jó ez? Röviden azért, mert a sok új ismeret elsajátítása során a gyermekek megtanulnak idegen nyelven gondolkozni és az összefüggéseket meglátni. Tudatosodik bennük az, hogy nemcsak „konyhanyelvre” jó az angol, hanem „tudományos” tartalmak kifejtésére is.

Az ezzel foglalkozó kutatások bizonyítják, hogy ezeknek a gyermekeknek a szövegfeldolgozó,- értelmező képessége jobb, mint a hagyományos osztályokba járó társaiké. Tehát nyugodt szívvel elmondhatjuk, hogy a nyelvtanulásba fektetett sok idő és energia „visszahat” a többi tantárgyban folyó tanulásra.


Milyen tankönyvek segítik a tanulást?

Az első osztályban a gyermekek az anyanyelvükön történő olvasást és írást sajátítják el, ezért az angol órákon olyan tankönyvet használunk, amelyben nem található írott szöveg. Képek, cselekvés-sorozatot szimbolizáló történetek sokasága teszi változatossá a tankönyvet. A sok ének, mondóka szintén képek segítségével rögzül. A tankönyvcsaládot CD, CD-ROM és DVD egészíti ki.

A használt tankönyvcsalád a PLAYWAY TO ENGLISH címet viseli, melyet tapasztalataink szerint a gyerekek szívesen használnak, örömmel forgatnak. Az első három évben ezt a tankönyvcsaládot használjuk, majd a negyedik évfolyamtól kezdve a CAMBRIDGE ENGLISH FOR SCHOOLS sorozatot, valamint a környezetismeret órákon a Konsept kiadó NATURE AND SCIENCE című tankönyveit.


Milyen nyelvtudásig jutnak el a tanulók?

Negyedikes tanulóink a tavasz folyamán a gyermekek számára kidolgozott és nemzetközileg elfogadott ”YOUNG LEARNERS” nyelvvizsga letételével fejezhetik be alsó tagozatos nyelvtanulásukat.

Felső tagozaton hatodik, majd nyolcadik osztályban tehetik le a nemzetközi besorolásnak megfelelő nyelvvizsgát A2 illetve B1-es szinten.


Találkoznak-e a tanulók angol anyanyelvű tanárral?

Igen. A tanulók nyelvi fejlődését angol anyanyelvű tanár is segíti. A vele eltöltött órák szintén bontott csoportban zajlanak, az alsóbb évfolyamokban heti egy, majd később magasabb óraszámban.


Milyen iskolán kívüli programok színesítik a két-tannyelvű gyerekek életét?

Minden osztályban és évfolyamon, a gyermekek életkorának megfelelően megemlékezünk a hagyományosan angolszász ünnepekről: Halloween, Thanksgiving, Pancake Day, St George’s Day, St Patrick’s Day stb. A gyerekek vidám vetélkedők során egyre több ismeretre tesznek így szert.

A tanévet angolos műsorral zárjuk, ahol osztály- és évfolyamszinten mutatjuk meg mindazt, amit a tanév folyamán megtanultunk.

Augusztusban nyári nyelvi tábort szervezünk a gyerekek részére, ahol kötetlen formában, a nap 24 órájában éljük meg a „kétnyelvűséget”. Minden évben más és más helyre látogatunk el, az érdekes helyszínek adottságaihoz igazodva más és más témákat járva körbe. Mindez felejthetetlen élménnyel gazdagít diákot, tanárt egyaránt.

Terveink szerint a felső tagozatos kort elérve Angliába is ellátogatunk majd.


Milyen anyagi vonzata van a két-tannyelvű osztályoknak?

A két-tannyelvű képzés anyagi fedezetét elsősorban a fenntartó állja. Biztosítja a magasabb óraszámok és a csoportbontások megnövekedett költségeit.

A gyermekek tankönyveit, a magas szintű oktatást segítő szemléltetőeszközöket, hangzóanyagokat, a tanítási időn kívüli programok fedezetét alapítványi támogatás formájában, havi 5000 Ft összegben a támogatóktól várjuk.